Allt och lite till…=)

Jaha. Så har man blivit utmanad….DUM Madde……Jag gör detta men bara för att jag måste…..

Gå in i mappen mina bilder.
– Gå till den sjätte mappen och välj därefter den sjätte bilden i den mappen.
– Visa bilden på bloggen och skriv något om den.
– Invitera sex stycken nya till att vara med på utmaningen.
– Länka till dem, och låt dem veta att de är utmanade.

Denna bild togs nu i somras (2008) efter SSBK tävlingarna när vi nollade 4 av 6 lopp och plockade pinne i 3 av dem! Våra första agility Nollor tillsammans!

Mmmmmm… De jag utmanar är….. (Det är ju fusk…..Alex har ju tagit några som jag skulle gjort annars ju…)

Elli och Exor

Ullis, Diesel och Mac (Som inte svarat på Alex utmaning)

Hanna (Som inte svarat på Alex utmaning)

Helena och Jill

Monika och hundar

Toktassarna

________________________________________________________________________________

Vad händer annars då?

Mycket kan man säga…… Har tränat Dusty en hel del med Alex och Pax, mer om det senare när vi vet resultatet, Alex har tvingat in mig till showen ett par kvällar för att se hur framträdantet ser ut från publikhållet, intressant att se det från sen synvinkeln, men oj vilka sena kvällar det blir alltså…. Fattar inte hur Alex orkar med…..

Bowie och jag går för tillfället en valpkurs. Lite intensiv. Alltid bra att träna tillsammans med andra även om övningarna är enkla och sådana som jag egentligen skulle kunna göra hemma själv, men det är ju bra att bli ”dit-tvingad” och drillad, vad gör man inte för hundens skull…..  Däremot så tror nog de andra kursdeltagarna att jag är värsta ragatan, vilket jag på sätt och vis kanske är (för mig är det positivt, i deras ögan troligen inte…) hahaha…..

Instruktören skrev i sitt PM att det är bra att inte låta sin valp träffa andra under träning men före och efter så får man bedöma själv vad man tycker är lämpligt. Bowie har inte fått hälsa på nån annan valp när det varit träningsdags och har någon valp ändå försökt att hälsa och har en mesig husse/matte i andra änden av kopplet så har jag tydligt men ganska bestämt tryckt bort valpen från oss. Nu sista gången vi var på träningen så tränade jag lite fotgående med Dusty precis när vi var klara (kopplade upp Bowie i en lyktstolpe). Kvar stod det några kursare och sen kom även någon kompis till dem med sin samojed som får gå lös. Okej tänkte jag. Höll mig nära Bowie ifall att och Dusty satt fot och hade kontakt. Då kommer Samojeden fram bakom Dusty. Ser detta i ögonvrån och väntar på att han ska komma närmre… PANG säger det så smäller jag till hunden så att den skriker till och springer ifrån oss…….Hoppsan sa…….KANSKE ska man ha koll på sin hund, ELLER????

En annan dum hundhändelse (okej allt i mitt liv kretsar ju kring hund så kanske lite klumpigt uttryckt…) var när jag var på väg in i tvärbanan. Då ser jag att en kille (som uppenbarligen inte hade koll på sin hund, av mellanschnauzer storlek och ras) ska ut genom den dörr vi står vid. Hunden framför husse såklart och är på väg att flyga på mina hundar som står snällt och väntar. Som tur var hann jag läsa av situationen, sätta mitt ben mellan mina och den hunden bli biten i benet (Gick endast hål i byxan såg jag sen efteråt), slå hunden i skallen och lite syrligt hinna säga till husse nått i stil med ”Det är bra att du har koll på sin hund….” innan jag gick på….

Just nu är Dusty inne i en dum period när han själv håller på och ska propsa lite men jag vet om det och tar tag i problemet, vilket dessa hundägare bevisligen inte gör….

Dusty har även tränats lite i lydnad (förrutom vallnigen och agilityn o annat) och efter uppehåll så verkar han ha mognat och jag känner mig redo att köra igång igen för att kunna tävla honom! Känns jättekul. Träffade Svante med Fri igår och blev drillade så nu har vi lite nya färska ideér att jobba med vilket känns super!  Roligt var även att Fri som enligt Svante nästan aldrig gillar andra hundar så mycket tom lekte med Bowie i skogen!

Inte bara hundarna har fått sin träning och hjärngympa. Även jag har varit på kurs nu i helgen. Del ett av agilityinstruktörsutbildningen är nu avklarad. Jättetrevlig grupp och kul ämne att lära sig mer om, även om det är mycket att tänka på! Har även fått lite läxor som måsta fixas till nästa gång, men när det är något som man verkligen tycker är kul så blir det ju så mycket enklare att försöka göra sitt bästa!

Vi har även hunnit med att kolla Dusty hos en av mina sjukgymnaster på jobbet. Kändes bra att göra det inför ny tävlingssäsong. Hon skrev så här:

KLINISK US:

Välmusklad! Måttligt öm och spänd i triceps brachii bilat, m ffa dx (=höger). Ömma tiggerpunkter quadratus lumborum bilat. God rörlighet i samtilga leder, inga smärtreaktioner. Måttl stram triceps brachii samt latissimus dorssi bilat.

FÖRKLARING:

Han mår bra, är i fin form, men några muskler i frampariet är lite strama samt även ett parti i ryggen. Väldigt vanligt på hundar som arbetar mycket. Rekommendationen är att massera och strecha dessa områden och ev köra honom på en vibrationsplatta som vi har på jobbet för att öka blodcirkulationen. Åb om ca en månad för kontroll hur han känns då! När hon väl masserade honom så släppte det på samtliga ställen nästan på en gång.

Här ser man verkligen vikten av att värma upp, massera och strecha ordentligt efter träningspass! Jag vet ju om detta men nu fick jag verkligen vatten på min kvarn att det är VIKTIGT! Dusty kan ju fortsätta träna som förrut men tanken med besöket var ju att just hitta sådana här smågrejjer som man kan hjälpa honom med INNAN det blir till en mjukdelsskada som man måste rehabilitera, tar ju mycket mer tid om han blir skadad än att försöka förebygga!

SÅ, gott folk, se till att värma upp din hund, massera och strecha är inte helt fel hellernär ni ska träna (Glöm inte bort er själva heler för den delen)!

Som vanligt så har det blivit en lååång uppsats känns det som men det blir så när man inte hinner med att skriva……Nu ska det prioriteras att ta kort på Bowie, han växer ju som ogräs ju , sova lite nu (jobbat natt och ska jobba en natt till), träna lite Bowie innan valpkursen ikväll och självklart städa lite hemma….. Mycket som ska hinnas med helt enkelt.

KRAMAR Lisa med Dusty o Bowie

Meddelanden ?
Madde:
Om du vill slippa dom här utmaningarna i fortsättningen kan du ju alltid säga åt Alex att inte ge dom till mig
Lottie:
Heej!!! Oj vad aktiva ni är!! Har Bowie hamnat i hundarnas seventh heaven Bro Cap hälsar! Han är STOR han å, o bred i fronten som värsta kamphunden ha det jättebäst! kraaam
Ullis,Diesel&Maq:
Jag har antagit eran utmaning men har ju varit nätlös i nästan en vecka så den kommer
Svante:
HejHej !
Hoppas du såg hur bra din hund går med ”mina” metoder… !!! Träningen måste inte alltid vara så komplicerad som många tror, du såg bara på våran träning på momentet rutan, du kunde skicka Dusty efter 4 ggr till rutan !!! Kämpa på och kör du fast, tänk enkelt så löser du det mesta !( eller så kan du ju fråga mig så får du svaret…) Jättekul att träna med er iallfall och du har rätt i att det där med stretching och mjukhet är viktigt så hunden inte skadar sig, flera borde tänka på det !! Viktigt även för oss människor…du såg min vurpa i skogen när vi skulle skicka Dusty på sök ! hade jag inte varit så otroligt vältränad…( ??? ) så hade jag inte bara studsat upp igen och sprungit vidare !!! Hoppas vallningen gick bra sen på kvällen !! ha det bäst // Svante & Fri
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

