Dusty, Bowie och mina äventyr…

Jag har varit väldigt dålig på att blogga på sista tiden, har inte haft orken eller lust att sätta mig ner och skriva… Dåligt av mig helt enkelt…

I vilket fall som helst. Bow var ju med Alex nere i Skåne påskhelgen så Dusty och jag hade hela hegen för oss själva. Nu jobbade vi visserligen natt hela den helgen men vi hann med att stå i Hundstallets monter på Lilla Sthlm, hälsa på min mamma för lite påsklunch, träna, och åter träna, ja lite av allt möjligt kan man säga.

I tisdags drog Monikas och min grundkurs i agility på klubben igång! Jättekul att träffa kursarna och deras hundar, en salgi blandning är det, ska bli kul att se deras utveckling. Innan kursen startade så var hundarna och jag där och gick en mysig prommenad på järvafältet och så hann vi även med att träna lite agility. Har börjat introducera Bowie i agilityn lite. Nu är det fokus på startträning och har testat lite kontaktfält! Jättekul att lära in en ny hund!

Vi har inte bara hållt kurs utan Dusty och jag passade på att lämna Bow hos min mamma i onsdags för att vi skulle gå en shapingkurs för Fanny Gott. När jag parkerade hos mamma kom det fram två p-vakter och den ena kikade in i bilen och undrade vad (som vanligt, suck…) vad Dusty var för blandras….

Sa att ”Nej, han är en renrasig Working kelpie” och fortsatte plocka ur bilen…..Då säger hon igen, ”jasså, han ser ju typ ut som en Boceron (!!!)”. Det är nog första gången jag hört någon gissa på att Dusty är det! Men bättre det än dobbisblandning…..  Kursen då, helt ok, nu är vi lite drillade i shaping och klicker och håller på med burträning på både Dusty och Bowie. Dusty för att kunna öka upp galenskapen och Bowie för att dämpa det lite…..

Igår så var det tiiidig uppgång…..04,30 för att möta upp Ullis med hundar för att åka till Lindesbergs Klass 2 tävlingar!

Jag menar, varför ha sovmorgon när man kan gå upp tidigt, åka långt för att köra två lopp á ca 40 sekunder för att sedan åka hem igen????

Aja……Nu gick det väl som det  gick för oss, två disk, första loppet, hopploppet var bra, rolig bana, Dusty var taggad, ville nästan tjyvstarta men var på honom för det…. Han fick lite stora svängar men helt ok. Så slalomet som vi har problem med. Det var en rak ingång och vad för hunden? Jooo….Han springer förbi det!!! Sen höll vi på att strula en del så till slut blev vi diskade där, men när han väl gjorde slalomet korrekt var det med fin fart och bra attityd!

Agilityloppet var även det helt ok, fin fart och bra attityd, tyvärr så vart det en miss efter ett hopphinder som de skulle ta och sedan göra en U-sväng kan man säga då jag skulle göra ett bakombyte där och Dusty missförstod mig och hoppade över hindret igen så att det vart en miss….. Resten av banan gick bra och även slalomet!

Känner att jag nog måste dels ta och träna specifika saker som slalom med Dusty i agilityn just nu, men även arbeta med mig själv hur jag agerar och har för attityd på tävling! Skärpning till mig själv helt enkelt.

Idag har varit en ganska så lugn dag, träffade Madde o Carro på Skarpnäcks HU för att de skulle ha en öppen träning i agility. Lite trist var att det endast var Madde och jag som kommit en liten bit men bra att träna på nya hinder och annat folk.

Testade att ha med Bow idag vilket resulterade i ett trasigt läderkoppel och att jag skällde på honom (visste att jag skulle behöva göra det, men han behöver lära sig att det inte händer något roligt även fast det händer saker hela tiden runt om). Vart med andra ord inte så mkt träning för Dusty idag men det gör inte ngt. Nu var det ju bara till att åka och införskaffa nytt koppel så vi åkte och gick prommis via Lillsjön i Bromma och därefter knallade vi vidare till Bromma Zoo för lite inköp och fattigare plånbok!

Väl där slutar jag aldrig förundras över att människor med hund inte kan fatta att alla hundar inte vill hälsa på alla…….Som en liten Pinscher (mellan tror jag) som kom fram till mina hundar (djurägaren står och släpper fram kopplet). Jag smällde till hunden och tryckte bort den, men inte drog matte in sin lilla hund för den sakens skull i alla fall….. Eller några barn som bara sprang fram och började klappa (försökte) Dusty bakifrån och inte var det någon mamma eller pappa som sa till……Tur att jag ändå har ganska pkej hundar men Dusty gillar inte barn……SUCK säger jag bara……

Nu är det i alla fall dags att fixa lite med Agilitykursmaterialet, sen blir det lite hundträning igen!

/Kramar Lisa, Dusty o Bowie 

Meddelanden ?
Gissa vem :)!!!:
Glöm inte MH filmen :-)!!!! PLEASE!!!
Madde:
Hehe, givande agilityträning, inte sant…
SES PÅ SÖNDAG!!!
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

