Tungt beslut om Dusty…

I helgen så var jag och Svante iväg och tävlade på Kumla BKs tävlingar. Skönt när tävlingarna inte var såå långt bort så vi kunde åka hem till Västerås mellan dagarna.

Lördagen började med klass 3 och äntligen satt Svantes och Fräzys nollor! I agilityklassen var det säkra kort som gällde och det vart därför tyvärr ingen SM-pinne där men nollade var de! Däremot i hoppklassen så gick de och plockade sista SM-pinnen för dem detta år! Superkul, kom däremot inte ihåg vilken placering de fick! Så nu är Fri alltså halvt kvalad till SM agility 2010!!!

När det var Dustys och min tur i klass 2 så kan jag väl bara kort summera loppen med att det vart 2 st disk…. Det var som om det vi har ändrat och fixat med med Dusty för att få till honom inte fanns där och vart hur besviken som helst.

Det jobbiga med Dusty är att han kan vara så ojämn, ibland går det bra ibland inte…. För det mesta inte….Efter ganska mycket analyserande från vår sida har vi nu kommit fram till att det i grund och botten bottnar i Dustys osäkerhet, han måste ha koll  på vad som händer runt om på planen, det kan vara något jobbigt. Han är en sådan hund som man egentligen inte märker av det på så mycket för han går in i en bubbla i sig själv….

Svårt att förklara på en blogg känner jag men detta är något som i längen gör att vi itne kommer att kunna komma så långt, svårt eller nästintill omöjligt att arbeta bort och när det funkar hur bra som helst på träning men inte på tävling då han istället går ner sig och man kämpar som en idiot för att få runt hunden på banan gör att jag som person faktiskt blivit väldigt ledsen och i lördags kom jag därför fram till det tunga beslutet att inte tävla Dusty något mer, eller i alla fall väldigt sparsamt. Dels för att han lika gärna kan hänga med på agilitytävlingar och inte känna behovet att han ska tävla, han kommer att vara lika nöjd som en ung ”pensionär” med att bara vara med flocken och för att jag jobbat med honom i flera år, försökt och försökt, jag har utvecklats jättemycket med honom, men vi två kommer inte att kunna utvecklas tillsammans mer….

Som tur är har jag ju även Bowie som nästa år kommer vara tillräckligt gammal för att tävla och den hunden är galen, skillnaden är som natt och dag! Svante kommer att testa att köra Dusty lite grann men Dustys karriär på agilitybanorna är väl så gått som slut…..

Det som ändå slog oss lite grann som vi tyckte var kul är att vårt agilitylag har fått ihop 2 st pinnar och är alltså halvvägs till SM nästa år……Och det är faktiskt med Dustys hjälp……mmm…..

I alla fall, Dusty kommer nog att vara en ganska nöjd hund i alla fall, fast han numera blir maskot…..

Har även fått äran att köra Fri lite och i söndags så gjorde jag premiär och tävlade i klass 3 med henne. Förutom en rivning på första hindret och att det vart några vida svängar (Vi är ju inte inkörda på varandra…) så fick vi en bra tid, endast ca 2 sek efter vinnaren, vilket kändes kanonkul!

Fri och Bowie kommer vi kunna handla ungefär likadant så jag kommer att lära mig mycket på denna dam! Tack Svante att jag får träna lite med henne!!!

Nu ska jag jobba! Sköt om era fyrbenta vänner därute!

KRAM LISAN

Meddelanden
Ullis,Diesel&Maq:
Vilken klumpjag fick i magen när jag läste äversta raden! Trodde D´s dagar var räknade. När jag sen insåg vad det gällde blev jag väldigt lättad även om det ju är lite trist. Men han blir säkert lika nöjd med att bara få träna Hoppas vi ses snart!
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

