Lite om allt mitt i natten

Det är mycket som händer hela tiden, just nu jobar jag natt men har det ganska lungt så kan blogga en liten stund….

Har jobbat en hel del på sistonde och det har varit ganska tungt, mycket att göra, rutiner som inte fungerar etc….. En sak som varit kul i alla fall är att Hannas och min agilitykurs (grund) som vi hållt i fungerat toppen, sista gången var nu i tisdags och alla kursare har varit kanonduktiga och utvecklats jättemycket! Kul!!!

Snart är det Bowies och min tur att gå kurs, har anmält oss till en vallningskurs hos samma tjej som Dusty och jag vallade hos förrut. Tyvärr kommer vi inte att kunna vara med de första tre gångerna men skulle få komma med med reducerad avgift och känns skönt att faktiskt dra igång med vallningen på riktigt med honom. Ska bara se till att fixa så att vi även får valla på Agdala själva sen vore ju kanon.

Bowie är för tillfället med husse och Fri hemma, själv jobbar jag ju natt. Svante var gullig och erbjöd sig att ha alla hundar hemma, men eftersom jag är så mörkrädd måste jag ha hund med till jobbet…. Vem vet vad som lurar runt hörnen…. hahaha…..…Kankse inte…. men men…

Träningen med hundarna går bra i alla fall, vilket känns kul. Dusty som jag inte tränar så mycket just nu blir mycket mer taggad och glad, känner verkligen att det var ett klokt beslut att inte tävla honom så mycket med nu i alla fall och ha riktiga mål i agiltyn. Ska börja satsa på vallningen istället med honom och sedan har vi börjat spåra en del. Han är duktig!! Vi har fått tips från en kompis om ett prov som bara har med spår, som kallas för FH och sedan var det något annat namn som jag totalt glömt för tillfället, men tänkte ev om det går bra testa på det med honom. Då slipper han lydnad och annat skit….

Häromveckan förresten när vi tränade sök så testade vi att Dusty skulle skallmarkera istället för att hålla på med rulle som vi gjort så länge i söket annars. Svante var ute i skogen som figurant och hade som tanke att hetsa Dusty till att skälla när han kom ut…..

Vad gör hunden? Jo. Han började med att göra, jag citerar ” en massa jävla cirkuskonster” som backa, snurra, spinna, stå på bakbenen, sitta vackert mm…. Svante sa nånting med om att detta ofog med att shapa in olika beteenden inte alls var hans grej….HAHAHA Förstår inte alls vad han menar… Roligt var det för oss andra i alla fall!

Bowies träning går det frammåt med också, så himla fantastisk rolig, glad och lättlärd hund, kan bara tacka och buga Lottie för att jag fick ta just honom!

Vi har kört lite spår, vilket han är helt galen i och det går riktigt bra, pinnarna har han inte riktigt förstått att man ska ta i munnen än men med tanke på att vi kanske kört spår 6-7 gånger.

Sök har vi testat på två gånger tror jag och där märker man att han blir trött ganska fort men att skälla i skogen det är kul, och hitta personer är skoj!

Agilityn, ja där måste man vara på honom en hel del och nästan bli arg på honom för att han ska skärpa till sig, annars går han upp i för mycket stress och då kommer skallen och frustrationen fram, men arbetar man lungt och metodiskt så fungerar det bra. Slalomet börjar sitta, nu är det kontaktfälten kvar att lära in, men ska bli kul att starta honom sen till nästa säsong!

Ojojoj… vad mycket jag skrev nu märker jag, det var ett tag sen som jag uppdaterade bloggen, har inte haft orken eller tiden för det…

Det är inte bara med grabbarna som det tränas och tävlas med, nu i helgen när husse jobbar kommer jag att sno Fri och köra henne på Sthlms DMet i agility! ska vli kul så får vi se hur vi kan placera oss. SIst vi tävlade var på Sosu BK när vi faktiskt lyckades med en DQ i AG loppet men sen en 11 plats av 73 starter varav endast 20 kom i mål och det var ett uppenbart klantfel från min sida som gjorde att vi tappade en hel del viktiga sekunder….

Fri är kul att köra i alla fall, lär mig en hel del av att köra henne och hittils har vi lyckats någorlunda bra så det är superkul!

Nu ska jag sluta för denna gång, ska försöka att uppdatera och fixa till lite bilder som vi tagit på hundarna snart, men det tar lite tid….

Ta hand om er därute!

Kramar Lisan och Dusty på nattligt uppdrag!

Meddelanden
Ullis,Diesel&Maq:
Härligt med uppdatering! Ses på söndag
Dimma:
Grattis Bowie på din 1-årsdag!!
Grattis kramar från syrran /Dimma
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

