HD och ED röntgen!

Först av allt så går mina tankar till Bamse som i fredags fick somna in…. Du är saknad och att en hund kan påverka så många människors liv är märkligt!

Själv har jag följt Bamse genom nästan hela hans liv och det är han som gjorde att jag började gilla hundar och till slut vågade mig på att skaffa en alldeles egen….. Du är saknad!

Efter att ha jobbat natten till idag (som var lugn) gick hundarna och jag en morgonprommenad i regnet och sedan var det dags att sedera ner lilla (fast numera stora) Bowie!

Min plan var att vi idag skulle HD/ED röntga honom. Även fast han bara är strax över ett år så tänkte jag att röntga honom är bra av flera olika skäl, dels för att jag inte tror att han har något fel, men sedan även för att jag snart ska sluta på Södran och gärna vill ha det gjort innan dess. Planen var att såg det inte riktigt bra ut skulle jag vänta med att skicka in till SKK för avläsning…..

I alla fall så fick han lite lugnande, röntgensköterskan och jag började röntga armbågarna på honom. Det som var skönt var att han inte blev så trött, han försökte stackarn till och med streta emot lite tafatt när vi höll på….  

Här är bilderna! En veterinär kikade på bilderna och tyckte att armbågarna var jättefina, höftbilden så tyckte hon att vänstehöften var helt UA= antagligen en A höft, däremot så var hon inte riktigt säker på höger, möjligen en B höft trodde hon, men som hon själv sa är hon völdigt kritisk mot dessa bilder som ska läsas av….. Så nu håller vi tummarna att det blir bra på båda!

Hon trodde inte att det skulle göra någon skillnad att skicka in senare så vi litar på henne. Dessutom så har jag inte sett någon hälta, ömhet eller olikhet över huvud taget på Bowie så det känns ju bra! Håller bara tummarna att den avläsande veterinären tycker som vi nu….

Lite lagom vimsig och trött är han nu, ligger och snusar så gott i soffan stackarn…..

Meddelanden
Carro och grabbar:
Grattis till fina plåtar. Mitt öga säger att båda är bra, mer än hälften av kulan ligger inne i skålet vilket är ett av de viktiga kriterierna om jag förstått det rätt.
Men, vart ska du börja jobba då? Och när tänker du sluta? Och varför???? Hur ska vi klara oss då 😉

Kram och ha en fin vecka!

Emma Willblad:
nu håller vi tummarna! KRAM
Ullis,Diesel&Maq:
Vad skönt att det såg bra ut! Ses vi i Rättvik tro?
Lottie:
Hej Lisa, jag är ledsen för Bows resultat, men jag börjar nästan undra… I mitt tycke och vad jag förstår så är bilden ovan en BRA bild av två hyfsade leder.. OK. Jag hade trott på A-B eftersom där är en viss visuell skillnad, ja. MEN…. C…… Jag kan bara hälsa till alla med Somollis hundar att det sämsta ni kan göra fn är höftledsröntga eftersom det verkar som allt med Somollis i får hd status. Det gäller också andras uppfödningar med Somollis föräldrar. Allt blir B-C, A-C o liknande… SKUMT. Röntga om, mitt bästa tips! Men du måste vänta 6 mån… kraaam
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

