Lite och mycket som hänt….

Ja vad ska man säga???

Mycket i mina tankar kretsar ju självklart om Bows träningsplan, var hos Anna H nu i veckan och hon klämde och kände igenom honom. Hon hittade inte att han hade ont någonstanns, däremot överrörlig överlag, ffa i frampariet vid test av töjning, att han ömmade något när man maxflexar carpus (men är helt normalt om man har en hund som är aktiv). Sedan var han ngt svag generellt i ryggpartiet.

Enligt henne riktigt klassiska ställen som en hund som är utformad som Bowie brukar se ut och som hunden som tävlinghund ofta kommer att få problem med senare i livet om man inte börjar rehanbilitera innan skadan uppkommit.

Musklerna på bakbenen var likstora och han var lika rörlig där så ont i höften har han inte. Säger då det, tycker att det är så skönt att gå till Anna, dels för att jag känner henne på jobbet och hon kan verkligen hitta de här små felen som man själv inte kan hitta, även om man är noggran.

Kan starkt rekommendera att gå till henne!!!

I vilket fall som helt så blir det nu en hel del träning för att bygga upp dessa muskler såsom simning, gå med klövjeväska, vissa freestyleövningar mm. Min tanke nu är att träna upp honom ordentligt nu och sedan hålla honom på detta vis.

Det som var lite synd var att Anna inte vill att han ska träna agility förrän han är två år, han ska inte belasta leder och kan inte hantera snabba vändningar mm med stor risk frö skador, tunnlar går bra men inte hoppa så mycket (eller helst inte alls) över hinder. Så nu får vi satsa på lydnad, spår och sök så länge!!!

Eftersom jag ändå vill att han ska hålla så länge som möjligt och om man kanske kommer någonstanns med honom vill jag ju inte att han skadas när han är på topp!!!

Annars så har jag varit hos en naprapat, varit lite stel i nacken ett tag och det gjorde asont (!!!) när han klmäde på vissa ställen för att få spänningen att släppa! Men kanske kommer att bli bättre nu…

Idag blir det en fixardag, ska tvätta, fixa i lägenheten och bilen lite och själklart en långprommis med hundarna. Synd bara att det är trist väder men men… så kan det va.

Ser fram emot imorgon när Bow och jag ska möta fåren igen!

Kram

Meddelanden
Lottie:
Hej, kom ni på Somollisträffen den 27e dec eller??? kraaam ps. ha så kul på vallningen imorn
Pernilla:
Hittade hit från Lotties sida och det här var verkligen intressant att läsa. Min Juno är inte ens fem månader ännu så röntgen är iofs långt borta men jag ska följa det här ämnet ordentligt fram tills det blir dags! Känner förresten inte dig men brukar se dig och Dusty på agilitytävlingar 😀
Maria Eros Dex:
Det där med ”maxflexar carpus” vet jag ju inte vad det är… är det frambenet, typ armbågen eller?? Där visade ju Dex också reaktion första gången jag var till Stefan, vi fick rekomendation på Aktiv Hund, och vid återbesök så var han bra (med träning på full nivå)
Vad gäller agility, vallning, lek o röjj eller inte…. så tänker jag såhär…. helt utan att jag har specialkunskap….
Hunden srpinger lös och leker = tvära svängar och hopp över stock och sten.
Hunden vallar får = tvära stopp och tvära svängar, Och inte att förglömma den hukade gång/springstilen.
Agility = hopp och tvära svängar…. Ja visst. MEN, man behöver ju inte maxa hindrena, man behöver inte tighta svängarna. Man VET underlaget vilket man inte har koll på i skog och mark.
Hmm…. lite av mina tankar bara….
Kram Maria
Lisa:
Carpus är handlederna, men det är inte ngt som jag är speciellt oroad över, han är än så länge överrörlig.

Tycker att dina tankar som du beskrev är bra, har tänkt lite i de banorna med, men det som min sjukgymnast menade var väl mer att som i agilityn just tvära avängar och höga hopp inte är bra att träna i massor just nu eftersom han inte har de musklerna som krävs. De hon menade då var att det är bra att ta det lungt med just hopp, snabba slalom och KF fält för att han inte ska bli skadad.
I vilket fall som helst så har jag valt att jag kommer att ta det lungt ( ett tag i alla fall, får se hur länge…) innan har byggt upp musklerna i kroppen….

Maria Eros Dex:
Kanske ska hoppas på en snörik vinter
Där får de 4-benta massor med träning som bygger muskler, om man går ut i lössnö vill säga
Och även vi 2-benta får bra muskelträning där.
Och sen ska vi ju inte glömma…. efter sånn träning är de RENA

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

