Vallkurs igen!

Imorse drog vi iväg på vallningskurs hundarna och jag. Kunde ju varit bättre väder tycker jag, men kan kan ju inte alltid få som man vill.

I vilket fall som helst så var det vallning för Bow som stod på schemat. Dusty som fick sitta kvar i bilen tyckte hemskt synd som sig själv tror jag, dels täcke och sedan bilen men framför allt att få SE fåren men inte valla!!! ELAK MATTE tänkte han nog flera gånger tror jag så då blev det lite protestskäll…. 

MEN, nu var det ju Bowie som faktiskt skulle få gå kurs. Även denna gång start i liten fålla och han skötte sig exemplariskt och kom ihåg vad vi gjorde förra gången. Det gick så bra att fållan fick bli lite större och detta klarade han av galant!

Omgång två så fvar fållan stor (inte en 25a men större än tidigare) och jag gick in och skulle köra honom helt själv för att se vad han hittade på. Fin och lugn attityd hade han, Balanserar ganska fint, får vara på honom lite men eftersom jag har mer koll på hur jag ska placera mig (än när jag gick med Dusty) är det lättare för mig att göra rätt. När jag gör rätt hinner jag med ett lungt kommando och visa med kroppen att han ska stanna till och inte flankera upp för mycket lyder han fint!

Han tom la sig fint flera gånger i balans (kl. 12). Det man kan se är att han går lite rakt på djuren men trycker jag på honom lungt så flankerar han ut fint!  

Bowie har visat att han faktiskt har en fungerande hjärna som han kan använda och även om han inte är riktigt tänd ännu och lite försiktig så känns detta väldigt bra! Han lyssnar (än så länge) fint så detta känns väldigt lovande måste jag säga! Mjuk och med bra djurhantering! Ett av fåren (de var ganska tröga) tittade ut honom väldigt mycket, han eyade den och när det inte gick längre så nöp han till den bestämt men ”snällt” i pälsen, släppte direkt när fåret började röra sig igen och var hur lugn som helst efter. Man vill kanske inte att ens hund ”ska få för sig att bita” men i denna situation var det okej och han visade på ett helt okej beteende!

Väldigt kul att se denna lite mer allvarliga sida av honom, ska bli kul att se vad detta leder till……Just nu vill jag faktiskt bara valla, valla och åter valla med honom!!! Älskade duktiga Bowie

Senare idag så var jag en sväng hemma hos familjen Fyhr på middag och hämting av saker till Bowies träning och det vart en del BC-lekar och tuggbensätning.

Nu har jag två trötta och ganska näjda hundar som jag snart ska väcka för kvällskiss, sängen hägrar, snart ny jobbvecka…suck….

Kram och god natt!/Lisa med flock

Meddelanden
Pernilla:
Tror faktiskt vi bodde mittemot varandra i Sundsvall. Jag hade en galen dvärgpinscher med mig! Men vi syns säkert på någon agilitytävling. Tråkigt att du inte kommer kunna träna agility på ett tag 😦 Juno är importerad så är ju ingen ”riktig” Somollis hund men ändå kul att hålla koll på ”släktingarna” 🙂
Hanna & Pirko:
Va kul att vallningen gick bra! Vi hörs!

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

