Pax återfunnen!!!

Ja, Pax hittades för ett par timmar sedan välbehållen…   Vi var ett gäng glada som tog emot honom!

TACK ALLA SNÄLLA MÄNNISKOR SOM HJÄLPT OSS ATT HITTA PAX!

Min helg började bra i alla fall. Sista dagen på bagis var på fredagen och nu skulle jag ha en lugn helg var det tänkt och sedan ledig nästa hela nästa vecka….. Men så skulle det som sagt inte bli….. Jag tror Pax tyckte att vi skulle få lite extra motion…hahaha….

I alla fall, lördag morgon så mötte jag upp Hanna med Pirko för att utforska Järvafältet med hundarna. Skönt med en snö och nästan helt fri människoprommenad eftersom vädret inte var det bästa…. Vi var ute ett bra tag i alla fall och det var hur mysigt som helst, och efter ett besäk på Bromma Zoo bar det av hemmåt.

Tanken för min del var att spendera lördagskvällen i soffan och bara ha en riktig slapparkväll, vilket dock visade sig inte bli fallet…..

Vid 17 snåret tror jag kl var ringde Wille (Alex brorsa) till mig och jag hörde knappt vad han sa (han var nog så orolig vid detta laget) och berättade att Pax sprungit bort och att han behövde hjälp att hitta honom…

Wille med familj hade under dagen flyttat ut till hus i Riksten och han och Pax hade varit ute på prommenad. Precis när de var på väg in hade blivit skrämd av ett par hundar som jagade iväg honom upp i skogen. Wille sprang självklart efter men Pax ville inte lyssna. Wille hade följ hans fotspår och såg att det inte var någon annan än Pax tassavtryck som fanns och någonstanns i denna veva började telefonerna att gå varma….

Vi var ganska snabba med att dels lägga ut info på agilitylistan, Facbook, hemsida, blogg och andra ställen, polisanmäla (Alex stod för det mesta av markarbetet från Skåne så vi andra kunde koncentrera oss på själva letandet). Väl framme hos Wille blev vi ett gäng, Jag, Wille, Tessan och Robban (och Ruth), Hanna som kom lite senare kommunalt och Priya som kom i taxi för att hjälpa oss i letandet! Det var även flera andra personer ute och letade och folk hörde av sig och frågade om de kunde hjälpa till! TACK ni alla för det stöd vi fick!

Vi blev lite uppdelade och började leta och spåra efter Pax fotspår och vi hade med Leo och Bowie, båda som han känner bra och gillar. Pax hade gått ner på ett fint motorkrossspår…. kanske lätt att åka i nu men ett helvete att gå i kan man väl lungt säga. Efter några kilometer vände av Tessan och Priya av olika skäl och själva blev Wille, jag och Bowie kvar. Nu var ju inte denna bana så kort heller, vi gick och gick och gick…. Någon gång ibland blev vi osäkra på Pax spår men eftersom vi hade Bowie med så satte vi hans tassar brevis fotavtrycken för att jämföra… Vad glad jag var att vi hade med honom. Ingen teckning hade vi för att kunna se på GPSen Willle hade med vart vi var så vi hade inte någon aning om hur långt vi hade gått in i skogen eller hur det skulle se ut vägmässigt men ingen av oss hade lust att vända tillbaka och gå i krossterrängen, sen ville vi inte lämna hans spår heller så vi peppade varann….

De andra hade kommit tillbaka och letade vidare runt i mer närområdet medans vi vandrade tillbaka. Vi lyckades fälja Pax spår i en cirkel nästan, men vi tappade bort hans spår senare, den kanske sista halvan av vår rundtur som varade i några timmar.

Trötta åkte Hanna och jag hem till mig,, plockade fram inför söndagen och gjorde lappar om Pax och när jag kom i säng var väl klockan runt 02 draget….

Upp tidigt igen på morgonen och vi mötte upp Boa vid enskede för att se ifall vi kunde hitta honom där, vilket vi inte gjorde…Ut till Wille igen och nu var vi värsta supergänget som delade upp och och letade på honom på olika ställen. Nu består den delen Pax sprang bort i av väldigt mkt skog på diverse ställen och vi hade ju inte så stora aningar om vart han var så vi letade efter hundspår och som var någorlunda färska och i hans storlek för att kunna förstå vart han var. Vi hade ju inte hört någonting om honom, ingen hade sett eller hört honom…

Jag, Boa och Hanna började leta av ett område och jag kan ju mest berätta ur vårt perskektiv vad vi var med om, de andra grupperna har sina upplevelser. En av de lite roligare sakerna vi var med om var att Hanna trodde hon såg ett hundspår gå in i skogen, hon gick in efter, fastnade med hela benet ner i kramsnön så jag var tvungen att gräva fram en gråtskrattande trött Hanna…

Vi delade upp oss ännu mer, Boa åkte med Öystein i hans bil, Tessan och Trollet med kompisen Pernilla (tror jag?) letade i ett område där de trodde sig finna spår efter pax, jag och Hanna på ett annat och Wille han åkte till yttterligare ett annat medans andra var ute på andra ställen i närheten.

Hanna och jag trodde vi hittade ett spår efter Pax som ledde upp i skogen (och över en meter snö….) och tog fram spårlinan och så fick Dusty börja spåra. Herregud var svårt det var att ta sig fram!!!!! På vägen när vi spårade så hittade vi delar av ett rådjurskadaver och stolt över Dusty som nosade på detta och sedan ville fortsätta! Han var taggad på spåret. Nu i efterhand så kanske vi insett att det troligen kanske inte var Pax för detta område som vi letade i var ganska nära hem till Wille men vi kunde ju inte chansa…. Vi visste ju ingenting om vad som hänt ju. Vi övergav efter ännu mer pulsande i skogen upp och ner för ett bergsparti när vi fäljde spåren att detta inte fungerar och eftersom det började närma sig lunchtid och vi varit ute sen tidiga morgonen så började vi ringa in mer folk för att göra ett ryck inför natten och mörkret!

Vi samlades allihopa hemma hos Wille och Emma, gick igenom lite hur vi skulle göra, vi hade nämligen fått ett tips om att någon sett honom kl. 02 inatt vid ett ställe så vi delade upp oss i två lag, Hanna och jag åkte och handlade mat och Några andra letade vidare.

Mer folk hann strömma till och började leta efter lite lotsling hur de skulle åka, min mamma kom med mer kläder som var torra ifall vi skulle behöva vara ute länge till (men tack och lov så behövdes inte det) och just när vi i gäng 2 kan man säga som slängt i oss lite mat just skulle åka iväg till det stället som vi trodde det var störst chans att hitta Pax i ringde telefonen och Pax var hittad!!!!!

Tror att vi alla gav till små fina glädjeskutt och utropp! Boa och Öystein hade hittat honom och när han såg Boa blev han glad och kom fram! Stackaren har troligen gått i cirklar och jag kan bara tänka mig hur han har gått och undrat vart han varit någonstanns och inte vetat.

Som tur var hade han sitt Back on Track täcke på sig och det var ju blött men närmst kroppen var det nästan torrt och han var helt torr inunder! Helt otroligt och vilken tur!  Välskomstkommitén var stor och han var en glad men trött hund som kom hem till Wille denna dag!

Vilken helg detta varit, berg och dalbana och kan bara säga att vag glad jag är att den slutade så lyckligt!!!

Nu är vi ett par stycken här hemma som är ganska möra, själv kommer jag att träningsverk tror jag imorgon efter pulsandet i skogen och hundarna mina verkar nöjda över att brorsan är hemma igen!

TACK ALLA SOM HJÄLPT OSS I VÅRT SÖKANDE EFTER PAX, VILKET STÖD VI HAR FÅTT! Pax är inte ens min hund men man vill ju att allt ska gå bra!

Många kramar Lisan och hundar

Meddelanden
Lottie:
Gee, vilken helg du haft! Alex och Pax har tur som har kompisar som er Det måste varit en otrolig känsla att hitta Pax Skönt det slutade lyckligt!!! kraaamar
Jennifer:
Ja gud va duktiga ni har varit. Själv han man inte mer än att komma på plats så var han hittat, men vilken lättnad det var!! Värsta tankarna snurrar ju alltid att han låg där ute skadad o nerkyld nånstans. Tack o lov för att så inte var fallet Beröm till er alla duktiga som trotsade vädret o var ute hela natten o morgonen!
Alex: Jag försöker förstå vilken ångest du måste ha gått igenom o hoppas att du efter omständigheterna ändå kan njuta av din tid i Skåne. Kram Jen
Moster Cissie:
Härregud, jag har trampat upp en stig i vardagsrummet i oron. Jag är så glad att det finns så mkt fina människor som ställer upp. Lisa du är fantastisk
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

