Legitimering…

Så var det nu helt bestämt att det from den 1 januari 2010 kommer att finnas djursjukvårdare som blir legtimerade.

För att få bli legitimerad så kommer man att vara tvungen att ha gått den 2 åriga (from nu i höst 3 åriga) djursjukvårdarlinjen (högskola i Skara som jag antar att de måste döpa om nu…) och yrkestiteln blir nu Djursjukskötare.

Grejen är den att jag är för legitimeringen för att det kan höja statusen på yrket. Däremot så den lilla information som jag har hittat är att de än så länge inte hittat på några övergångsregler ännu, eventuellt att man måste (om jag förstått det rätt) måste ha jobbat i sammanhängande i minst 10 år om man inte gått utbildningen för att kunna få legitimation (jag har jobbat som djursjukvårdare i 6,5 år nu).

Min första tanke är att det i så fall kommer att bli en ganska tandlös grej med legitimeringen, vilket jag kan tycka är synd. Vad jag menar är att det är många som inte gått i Skara, kollar jag på mitt jobb är det väl ca 3 av 30 pers som gått den och behovet av djursjukvårdare är större än vad skolan erbjuder platser. Ingen av dem som gått den utbildningen jobbar på operationsavdelningen på mitt jobb, och det är på det stället som det egentligen kanske är viktigast att ha legitimerade djursjukskötare eftersom vi söver och passar narkoser (men det i dasläget egentligen är veterinären som är ytterst ansvarig för narkosen, vilket i en del fall kan kännas lite märkligt eftersom vi narkossköterskor ofta kan mer om narkosen än vad veterinären kan….)

På något vis så kan jag tycka att de då måste hitta på någon smart övergångsregel så att man inte struntar i detta men men men. Så kan det vara. Lite tankar som jag har ang detta iaf,

Annars händer det mycket just nu, våren är här med tillhörande pollen (suck), bowie tycker det är riktigt najs att göra skönhetsbehandlingar i framför allt människobajs, det gåt lite upp o ner i hundträningen( som alltid), Alex o jag funderar o håller på o börjar kolla upp om vi kan starta en förening, hundrelaterat kan jag väl än så länge säga, återkommer med mer sen………Vi håller för fullt på att kolla på egna lägenheter eftesom vi vill flytta isär, inte för att vi inte trivs tillsammans men av andra diverse olika anledningar…..jag håller även på att kika på om jag kan hitta en egen liten bil eftersom jag kommer vilja pendla lite till en viss person och hans hund lite mer nu….*ler*….mer om det sen oxå kanske…. och sen så ska vi snart dra igång med agilitykurs på klubben och annat agilityrelaterat…..och självklart gå kurser själva….

Så mycket som händer inte bara hos Alex utan även för mig och hundarna. Däremot är Alex bättre på att ta sig tid till att blogga mer än vad jag gör…..har verkligen kännt att jag inte hunnit göra det så mkt på sista tiden….

Jaja. nu är det iaf dags o jobba snart igen……

Kramar Lisa och hundar

Meddelanden ?
Boa:
Jeeeeklar! Det var riktiga förändringar som man inte hade en aning om! Visste att de va koll på ny lägenhet men inte att ni skulle flytta.
Pöjke och allt också…hm nu blir nyfikna Boa ännu mer nyfiken..
ha de bäst!
Kramar!
Hanna:
Jag förstår inte hur du menar??? Tycker du inte folk som jobbat i 10 år eller mer är värda legitimering? De måste ju dessutom göra någonslags examination innan de bli godkända för att se att de har rätt kompetens. Eller har jag fattat fel? Ett förtydligande tack!
Svante & Fri:
Hej på er !! Fri hälsar : Bowie sluta med dina bajsinpackningar !!! Du blir inte sötare än vad du redan är, inse det ! glöm inte heller att din matte inte uppskattar det och du vet att du blir slängd i duschen direkt….
Den kille du vill pendla till….är nog väldigt,väldigt lycklig, eller vad tror du ?
Kram på er från oss !!! // Svante & Frissan-Fräzy
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

