Agilitytävlingspremiär för Bowie

Agilitytävlingspremiär för Bowie

Imorse bar det av till Stockholmsavdelningen för att Bowies första officiella agilitytävling. Han är egentligen inte alls tränad så mycket att han ska kunna prestera på tävling men ser det som en kul grej och att vi båda kan ta lärdom av tävlingarna och veta vad vi ska fokusera på.

Det är ju ofta annorlunda att komma och tävla än vad det är på träning. I vilket fall som helst så var det agilityklassen först och eftersom Bowie behövde mätas in var jag tvungen att vara på plats ganska tidigt. Hade egentligen inte tänkt starta AG klassen eftersom vi inte hunnit träna så mycket kontaktfält men när jag såg banan blev jag sugen och tänkte, JAG testar!

Jag hade som sagt som mål att försöka ta mig runt banan och ha kul. Eftersom vi inte kört så mycket agility och detta var premiär för att testa en hel bana var det bara att köra på och se hur det skulle gå. Spännande!

AGILITYLOPPET

Vi hade ganska sent startnummer och eftersom jag inte vet hur gasad han blir på tävling testade jag att ta ut honom direkt från buren (hade värmt honom med prommenad lite tidigare) och direkt in på planen. Han kändes ganska het och vi kom inte så långt…. men vi vart några erfarenheter rikare!

HOPPLOPPET

Till hopploppet la jag upp en annan taktik för uppladdningen. Vi körde en hel del hopphinder på framhoppet för att få Bowie att vara lite ”lugnare” och mer samlad på banan, vilket jag tyckte verkade fungera bra! Tyvärr så diskade vi oss, jag hann inte riktigt med att handla fram honom bra och blev otydlig så att vi fick för många vägran på olika ställen men är ändå nöjd med Bowies attityd och samarbete. Slalomet visste jag skulle bli problem från början men är ändå ganska förvånad själv när jag sett filmen… trodde att jag skulle vara mycket längre bakom honom så det känns ju positivt. När vi är mer samspelta och han mer hindersäker kommer han att bli grym tror jag!

Nu är det snart dags att sova, ska jobba natt och behöver sova lite innan dess! Dusty är ute på egna äventyr, han följde med Madde & Ila hem då hon ska tävla honom på Sthlmsavdelningen imorgon. Tror att det kan vara bra att någon annan kör honom, ska bli kul att höra hur han uppför sig sen! Känns dock lite tomt med bara Bowie måste jag säga.

Nu väntar det några tävlingar till, men tänkte inte tävla i agility så mcyket med Bowie detta år, anledningen till att jag går ut så tidigt är för att se hur han fungerar i tävlingsmiljö och vad jag måste arbeta med med honom.

Kramar Lisan och Bowie

PS! Bowie sänder lyckohälsningar till Madde och Dusty imorgon!

Meddelanden
Maria Eros Dex:
En superglad, och gasad Boww i ag-lopp. Det såg jag ju live.
Hopploppet såg jag nu på film…. Det där kommer bli riktigt bra, såg fint ut!
Kram från oss
Anna och Ace:
Shit vilken fart han hade! var ju iaf glad och laddad Kommer bli mkt bra i framtiden…
Hanna & Pirko:
Kul att se filmerna! Hopploppet såg ju väldigt lovande ut inför framtiden. Roligt!
Ullis,D,M& T:
Oj,oj han kommer bli snabb den killen!
Therese o Dimma:
Det låter som en bra första tävling tycker jag. O som du sa – nyttigt att avra ute för att se hur dom fungerar i tävlingssammanhang o hur långt man verkligen har kommit.
Ser fram emot komamnde tävlingar!
Therese o Dimma:
Kikade på filmerna – hopploppet såg fint ut! O som du sa man måste ju test a för att se hur man ska gå till väga – en bra uppvärmning är nog dock ett måste för våra pirater =)
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

