VP med Dusty…

Ja. Lite sent inlägg kanske…. Men men…

Jag började helgen med att jobba natt fredag till lördag. Och självklart eftersom jag skulle göra en sak på lördag dag så var det mycket att göra på jobbet. Eller mycket och mycket…En hund som hade blivit ganska illa stångad av ett vildsvin så vi fick operera till långt in på natten och sedan uppvak på det och annat fix gjorde att det knappt vart någon sömn att tala om…

I vilket fall som helst så slutade jag 7.30 på morgonen och då bar det genast iväg till Hölö där det var VP på G för Dustys del! Han har varit väldigt ojämn i vallningen och haft värsta dippen från i somras till för några veckor sedan då han äntligen började lyssna och inte stressa järnet i hagen. Ville därför testa mig på att göra ett VP med honom, sista chansen för iår. Visste egentligen att det var i tidigaste laget och hade från början inte tänkt förrän nästa år, men ibland måste man testa sina vingar för att se vart man står någonstanns!

I vilket fall som helst så väl på plats var det domargenomgång och efter det gick grabbarna och jag ut på ett stort fält där de fick röjja av sig. Madde och Carro kom som support och vi stod och kikade på de andra hundarna. Nu började jag att bli lita lagom nervös, j, nästintill kräkfärdig skulle man kunna säga… Jag var mest orolig för Dustys hämt, eftersom han krånglat en hel del med dem…

Vandrade fram och tebax och plösligt var det vår tur! Dusty som verkade lugn la sig ner bra och skickade honom nästan direkt på ett vänsterhämt och det vart ett av hans finare hämt!!! =Jag glad! =)

Nu började allvaret…. Dusty som nu visserligen vallade bra (enligt honom) hade lite för mycket tryck så fåren vart lite springiga ville inte lyssna ordentligt på mig.. hade kottar i öronen skulle man kunna säga… Men han vallade ändå och ”tappade inte huvudet” som han har visat att han kan göra… Så av den anledningen är jag ändå nöjd med hans insatser. Tyvärr ledde ju detta till att vi missade båda grindarna. Det i sig är väl inte någon större katastrof, men onödiga missar.

Vid fålan så var Dusty fortfarande för hetsig och la sig lite för sent efter mina kommandon och visst fick vi in fåren ett par gånger, men inte allihopa, framför allt inte ett litet svart får. Till slut vart jag arg och röt till honom ordentligt, så pass att jag trodde domaren skulle säga till mig (sa för i helvete, nu får du för fan skärpa dig…) =). Men det gjorde han inte. Däremot så bröt han oss efter ett tag och sa att vi hade haft för många försök på oss, vilket jag kan förstå. Så disk vart det men men. Så kan det gå.

Domaren sa att Dusty var en cool hund och att vi inte skulle ge upp utan fortsätta arbeta och komma igen! Tackar för det! det vart jag glad av att höra kan jag lova! =)

Fick i alla fall lappen med poängen eftersom det var i sluttampen som vi strulade till oss… Inte för att det står någonstanns men det var intressant för mig att se!

På hämtet fick vi 39 poäng, endast 2 draget på utgången och 2 på upptaget. 7 på framdrivningen. Helt okej måste jag säga!

Totalt innan fållan fick vi 49 poäng, det vart lite strul även innan med fösning och drivningen. Så hade Dusty (och jag) hållit vård huvuden lite mer kalla borde vi kunnat grejjat VPt… Nu vart det som sagt inte riktigt så, men är som sagt nöjd i all fall!

Min Dusty som jag tidigare i år dömt ut totalt som tävlingshund… Visserligen är han helt anorlunda i vallningen om jag jämför med Bowie och kommer nog aldrig att hamna på samma nivå, men nu har jag hittat hans grej och vi kan kämpa mer tillsammans, inte mot varandra som det alltid har varit, även i vallningen. VP nästa år är som sagt målet! (Och kanske ngn IK1?)

En sak som jag blev extra glad över var att det sedan efteråt kom fram en man och frågade om Dusty, vart han kom ifrån osv. Han hade haft WK tidigare (hade BC nu) och gillade det han såg mycket tydligen! Alltid kul att höra och det värmde extra mycket!

Nu ska vi hårdträna fålla med bängliga får, bra hämt och ja, det mesta helt enkelt… Så om det är någon som vill ställa upp och hjälpa oss, säg till! Kan självklart betala! =)

Nu är det dags för sängen….Jobbdag imorgon!

/Kram Lisa och hundar

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till VP med Dusty…

  1. Therese skriver:

    Kul läsning!! Kul att dte gick bra med Dusty o att du har fått en annan inställning till honom! vet hur det är när man känner att man har tappat hoppet lite om sin hund. Ska bli kul o följa er!

    bild på dimma o selma på min blogg =)

Kommentera

