Vallkurs för Karin Söderberg!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Igår morse åkte jag och Bowie till Finnbo Gård för att gå vallkurs i dagarna 2 för Karin Söderberg. Vi var ju på kurs i december till henne så kändes väldigt bra med en uppföljningskurs! Dusty bortlämnad på kollo hos underbara Linda W och Dude så vi hade denna trip för oss själva!

Eftersom Bowie är min nästa tävlingshund och den hund som jag verkligen ska satsa på kändes det mest rätt. Från början var tanken att båda skulle få dela på en hundplats, men är mycket glad att jag tog detta beslut! =)

I alla fall. Väl framme så fick vi prata och berätta om våra hundar och sedan var det ut i hagen och valla! Många andra fina hundar. =)

Passen då….

PASS 1: Tränade i 25an. Fick visa upp så Karin fick en uppfattning om hundarna. Körde på lugna fram och ligg samt korta flanker. Funkade bra på Bowie. Detta har vi ju tränat på tidigare så kändes bra. Körde även med visslor på fram och ligg.

PASS2: Nu tränade vi höger och vänster med att gå ur balans, vilket Bowie klarade av mycket bra, gjorde inte fel en enda gång! Vänster och höger kommandona sitter bra! =) Däremot är det en annan sak med hans ligg…. Han har en magisk 3 sekunders gräns, sen tycker han att han kan börja arbeta igen själv….

PASS3: Nu tränade vi på hämten. Bowies problem i hämten är inte i början utan när han kommer till ca kl. 10 (om han gör ett högerhämt) så blir han för taight och genar in för mycket så vi satsade på att arbeta med denna bit och kul att se hur han efter ett par gånger började tänka till lite och kunde avsluta någorlunda okej.

PASS4: Tränade på hämten även denna gång. Nu gick det bättre! Problemet är fortfarande liggandet, att han reser sig för fort så ska gå tillbaka till den grundträningen med honom eftersom han förstör lite oliak situationer att han tycker att ”han kan själv”….

Dag ettv ar avslutad med god mat och trötta och nöjda hundar. Är ändå mycket nöjd med dagens insats med Bowie, han visar vad han har för problem, men känns mer som ”småsaker” som vi går in och petar på. Han har bra djurkänsla och arbetade på mycket fint! Vi hann även med en liten vissellektion och jag var tvungen att bestämma mig för vilka visslor jag ska ha på höger och vänster…. =)

När huvudet hamna på kudden däckade jag direkt… Ganska trött…. =)

DAG 2

Skitvarm dag redan från början, men ut och träna gjorde vi! =)

PASS1: Fortsatt träning på hämten, denna gång på vänsterhämten (tränade högerhämten igår). Man såg att Bowie faktiskt tänkte till lite och fick till okej hämt. Han lägger sig jättefint i balans jämt, men det är som sagt hans ligg stanna kvar som måste dammas av och putsas på en del… Fick även köra framdrivning och det är alltid något att tänka på så att man slipper tappa så mycket poäng… Väldans nyttigt!

PASS2: Nu gick vi tillbaka till 25:an och började att träna på visslor höger och vänster. Bowie fatta detta mycket bra och Karin trodde att han kommer att lära sig detta mycket fort då han redan är bra grundtränad i höger och vänster! =) Känns verkligen så kul med Bowie som kasnke inte kommer att bli en superhund i vallningen eftersom vi båda är nybörjare och gör fel men kul att han gör rätt, det betyder ju att jag tänker rätt i min träning!

PASS3: Fortsatte på samma sätt som pass 2. En jättesvår övning som vi gjorde i 25an var jag skulle få Bowie att göra ett kort hämt, få runt fåren på en rak framdrivning och runt mig UTAN att kolla på hunden, utan att endast kolla på fåren! Lättare sagt än gjort kan jag ju säga….. Gick inte så bra.. hehehehe… men det var jäkligt kul och intressant måste jag säga. Jag brukar ju även hålla koll på fåren när vi vallar och inte glömma bort dem, men detta var att gå steget längre och det var nyttigt men som sagt svårt!!! =) Detta ska jag träna mer på för att få med djurkänsla! Bowie arbetade på bra trots att han fick dras med mig som var lagom förvirrad…..hehehe

PASS 4: Nu fick vi testa och arbeta med delning. Nyttigt och bra! Har ju testat och tränat lite men inser att jag tänkt lite fel… Bowie kommer dock in till mig i 180 och tycker det är kul så det är bara att fortsätta att vara lugn och metodisk så ska vi snart få till det. En bra grej som Karin tyckte att vi skulle göra vara att lägga ner Bowie, och sedan låta honom ligga kvar blixt stilla. Sen fick jag leka vallhund och ta till fåren till Bowie så vi höll dem på varsin sida och sedan fick jag arbeta med att få till luckan så att vi kunde dela.

Måste säga att jag är mycket nöjd med våra insatser på kursen! Bowie är duktig och jag är på rätt väg i vår träning och tänker rätt i det mesta, men det är några småsaker som jag måste var noga med som ligg ex..Min lilla fina böna <3<3<3

Karin sa även att han ser ju helt annorlunda ut nu i hagen mot i december då hon senast såg honom så det går frammåt!! =)

Så kanske en IK1 till hösten borde vi kunna hinna klara av???

Hämta Dusty på väg hem. Han har lekt med Linda och Dude, plaskat i Södertälje kanal så att en båt nästan stanna för att plocka upp honom, men han kom självmant upp då och lekt med lilla jack russeln Dude! Så för honom har det nog inte gått någon nöd på…

Nu ska vi sova, ska upp imorgon och kolla till fåren och sen jobba… Hundarna verkar i alla fall vara nöjda med dagsnes aktiviteter.

Go natt och kram/Lisa och hundar

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vallkurs för Karin Söderberg!

  1. Hanna & Pirko skriver:

    Låter härligt med kurs! Kul när man får kvitto på att det går framåt!

  2. Shit – ni låter som värsta profsen ute i fårhagen, Skoj!

    Kanonsabotören kommer vi att hoppa, kommer att satsa stenhårt på lydnaden nu i sommar. Kommer att köra henne i Ulricehamn (Miniknallen) däremot i juli som en lite skojgrej bara. O så att hinderfixarna får lite att göra 😛

    Ha det!!

Kommentera

