Agility SM och annat smått och gott…..

Jag är visst fortfarande lika dålig på att uppdatera bloggen… suck suck….

Lite kort i alla fall. Varit på ännu en kurs på Finnbo Gård för Veronica Bache, en helt underbar handlingskurs där många små pusselbitar föll på plats och vi fick till både min handling en aningens och en del av Bowies rivningar. Kändes verkligen kanon! NU har vi en hel del bra grejjer i verktygslådan att arbeta med. Fokus ligger på rivningarna just nu! (Och en hel del annat men men..) Tycker verkligen det är så kul när man hittar någon man går kurs för som man verkligen gillar.

Både Karin Söderberg och Veronica Bache är sådana personer som jag verkligen känns så klockrent bra och lik mina träningsmetoder och mitt sätt att tänka att jag verkligen kan ha nytta av deras tips och idéer och arbeta vidare på detta hemma. Nu får vi träna något halvår till eller så och gå kurs för dem igen…. =)

Veckan efter Bache kursen har vi vallat en del men även hunnit med en del agilitypass. Snälla MiniMadde har varit min coach och hjälpt mig med Bowies agilityträning. Alltid så skönt med lite extra ögon som kan komma med tips och skälla lite på en när man tänker fel.

I vallningen går det frammåt med Bowie, inte så mycket med Dusty (supprise, ingen är förvånad längre…).

En morgon när vi precis gått av ett nattpass på jobbet fick vi ett SMS att ett av fåren i Kräppla rymt och stog utanför hagen… Eftersom jagv ar ledig åkte jag dit. Väl framme tog jag med mig Bowie på en gång och gick in i hagen och längs staketet en bra bit. Hade nämligen fått höra att fåret stod påd den sidan av staketet är det är mark ca en meter och sedan en å och marken där mellan är som en djungel… Inte det första stället man vill gå på…. Hittade till slut det förrymda fåret som var ett ganska stort lamm. Bowie och jag försökte trycka den längs med staketet med oss på insidan men så det ville lammet inte gå med på…Kunde inte locka över den och eftersom stängslet är högt och elen på var jag inte direkt sugen på att klättra över… Sagt som gjort så ”slängde” jag över Bowie. Vi lyckades med att fösa den frammåt en liten bit innan den bestämde sig för att den skulle vända om mot Bowie. Han var duktig och lugn men lammet hade verkligen bestämt sig för att den skulle tillbaka och eftersom Bowie var i vägen fanns det bara ett val och det var att hoppa i rakt ner i ån….

Han tänka FAN FAN FAN!! Hoppas lammet inte sjunker. Bowie hoppade i (utan mitt kommando) ner i ån efter lammet och jag kutade till öppningen och över till andra sidan av ån där Bowie duktigt mötte upp mig. Lammet låg och plaskade i vasskanten men på fel sida och jag tänte att jaha, nog fan måste jag nog hoppa i nu, men eftersom jag såg att lammet ändå simmade lite och inte höll på att sjunka riktigt än så sa jag åt Bow att hoppa i…. Han var duktig. Gjorde typ som ett litet minihämt och kom bakom lammet varvid den simma direkt mot mig så att jag kunde dra upp den ur ån och därefter sedan få in i hagen.

Måste säga att jag var mäkta stolt över min lilla Bowie som nu har blivit stor!  ❤

 

Självklart fick även Dusty vara med, men vi kolla på korna istället….

Annars så har helgen handlat om hund (förvånad)….I fredags när jag somnat lite käckt på soffan ringde Alex runt halv ett på natten för att hennes bil strula… Akututryckning och så försökte vi få igång den men icke…. Skjutsade hem henne och alla dogsen i alla fall men alltid så jävla jobbigt att inte ha bil…

På lördag förmiddag skulle vi åka till vallhagen men fick höra precis innan vi skulle dra att den personen som vi skulle träna med istället valde att stanna kvar på SM och kolla så vi åkte lite senare än vi tänkte oss… Vart okej pass med hundarna i hagen i alla fall trots att jag fortfarande var lite småirriterad från förmiddagen…. Sen bar det av till SMet och vi kollade på agilityn. Large inivduella loppen! Alltid lika kul att få träffa en massa folk man känner och få se alla duktiga ekipage och vänner som tävlar och som man hoppas ska få en bra tid, få fel och bra placering! Vädert var okej, men tyvärr hade jag inte med mig kamera.

Idag var vädret inte lika bra…. Regn hela dagen, men Madde och jag trotsade regnet och åkte ut och kollade på large LAG loppen! Och vilken avslutning…. Rysare där sista hund som startade var tvungen att ta sig i mål för att de skulle vinna…. Vilket han även gjorde! Magiskt och blir alltid så rörd och glad när det går bra för andra! Madde och jag drog iväg en sväng och kom tillbaka och kollade på Large Inviduella loppen. Många disk vart det men det var spännande ända in till slutet! Vinnare blev Jenny Damm med Ina!!! =) OCh vilket lopp de gjorde då!!!! Får gåshud bara jag tänker på detta!!!

Riktigt inspirerad blir man i alla fall av att få se agility på denna nivå och känner mig verkligen extra taggad nu att träna och tävla lite mer agility med framför allt Bowie!!!

NU är det dags att sova, dags fär ny jobbvecka, nya tag och självklart en massa hundträning!!!

/Kram Lisa och hundar

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Agility SM och annat smått och gott…..

  1. Har med kört lite agility med fokus på rivningarna. Körde raksträcka där jag varierade avstånden o gjorde om så fort hon rev. Det funkade 🙂

    Duktiga Bowie som vallade lammet Dimma är stolt syster!!

    kram

Kommentera

