Vallning… igen… och igen….

Igår var jag på Agdala och tränade med Madde och Mick och fick till  mycket bra pass med Bowie. Tränade visslor och lite annat smått och gott. Carina och Stefan hade kul från verandan då lammen (svarta) var helt färska och aldrig vallade på… Vi arbetade på och de var lika rädda för mig som för hunden men Bow arbetade på bra och har fin känsla och la sig okej i balans, la sig självmant när han kom närme djuren för att inte skrämma dem dem mer, har lagom tryck och vet när han ska trycka på mer och när han ska släppa på den.

Tycker att han bara de senaste månaderna har vuxit eromt mycket som vallhund och är helt annorlunda och skitkul att arbeta med!! =) Min lilla oslipad diamant!

Aja…. Vi har ju saker som vi måste tänka på och träna vidare med så vi arbetar för fullt. Bowie fick även vara utställarhund för Mick och hjälpa honom att hålla fåren så att de inte stack. Nyttigt både för hund och för mig, tänka vart draget är, arbeta med hunden och med fåren.

En grej som jag rent spontant kom på nu att jag måste fortsätta träna på är att endast kolla på fåren och därefter ge kommandon till hunden! Jäkligt svårt men nyttigt som vi fick testa på Karinkursen!

När Mick körde råkade han trycka på dem så att de hoppade över ett två meters dike (det ska vara ett stängsel där men är just nu trasigt) och där det varit en massa vatten. De tidigare djuren har inte flytt ut där så sen fick jag, Madde och Mick lite ”riktigt” arbete med att få in djuren igen…. De tyckte det var kul att ta en sväng in på campingen…. oooppss….. Som tur va kom Stefan och hjälpte oss…. =) Hoppsan sa….

Dusty fick av den anledningen inte valla eftersom fåren nu vid detta lag var ganska så trötta och tänkte att vi kan spara det till en annan dag. Istället tog vi en fin prommenad vid en kyrka och hundarna fick sig ett kvällsdopp!

Kraschat hemma (kl. var runt 22,30-23) så får jag ett samtal av en kille om att ett lamm i Kräppla är utanför hagen och att de försökt fånga det men inte lyckats…. Smsa de andra i gänget, men av olika anledningar kunde ingen så vi åkte ut mitt i natten… (Spännande!). Väl framme tar jag med mig Bowie och ser att det är ett lamm utanför men så fort vi kom sprang det iväg längs med hagen. Ställde upp och fixade med grindar så att jag skulle få det så lätt som möjligt och sen gick Bow och jag till stället där lammet befann sig. Tyvärr var det jättehög (högre än mig) och svåra buskar och jag hade velat trycka lammet men varken jag eller Bow kom in i buskaget…. Fick tänka om och gick därför in i hagen och vallade bort fåren med tanken att lammet kasnke skulle flytta sig själv till ett bättre läge….. Icke sa nicke sa den….

Lyckades dock innifrån hagen få tag i lammet och satte på den ett koppel och fick därefter dra fram det (fortfarande innifrån hagen) så att vi kunde på fram den…. Lite annorlunda, men alla sätt är bra utom de dåliga… =) Liten bild nedan…. hehehe

Lite dålig bild är det men det är för att den är tagen mitt i natten och med min dåliga mobilkamera, men bildbevis på vår annorlunda räddning med lamm i koppel… =)

Idag så var vi ett gäng på Kräppla för att flytta alla våra djur till en annan hage. Till en början så gick det bra, men 3 kalvar ville inte sammarbeta och vi fick arbeta som djur för att få in dem i hagen med deras kompisar. Man är inte så stursk när en stor kalv kommer gallopperande rakt mot en…. Bowie har ju knappt vallat på dessa djur heller…. Han och jag fick vid ett tillfälle verkligen arbeta järnet för att få dem att vända och vi lyckades! Min lilla hund som knappt velat bita förrut visade framfötterna och bet en av kalvarna som inte ville lyssna i mulen så att den vände! Lagom hårt och okej, han har liksom känsla när det är okej att göra deta och inte…. ❤

Lite som om han förstod stundens allvar och att det var så bra att 3 kalvar springer runt på en väg och att nu måste vi hjälpas åt båda två för att få in dem i hagen igen!!! =) Min duktiga påg!!!

Jag vet verkligen hur många gånger jag sagt det, men jag är så jäkla nöjd med Bowie och så jäkla stolt över honom vad han har börjat visa upp för egenskaper i hagen! Visst har jag en stor del i det hela, men tror att vi liksom passar för varandra och är stolt över att kunna säga att han är en Somollishund som nu är både arbetshund och tävlingshund (okej, vi kanske ska komma ut och prestera lite mer på tävlingsbanan, men vi har ju börjat med VP och mer ska det bli)…. =)

Dusty är inte bortglömd, men han passar liksom inte till sådant här arbete när jag måste kunna lita på att hunden verkligen lyssanr på en och eftersom Bowie är min hund som jag satsar på så får Dusty stå tillbaka lite. Inte så att jag inte tränar med honom, idag fick han köra lite agility och vi vallar ju även lite, men det riktga krutet, det MÅSTE min lilla vartvita Bowie få!

NU är det sovdags….

Ta hand om era fyrbenta vänner därute…..

/Lisa och Dusty och Bowie

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

