Vallcup för kroppsvallare

Sofie med Lizz följde idag med till Kräppla för att hjälpa mig med djuren och samtidigt passade vi på att köra ett lungt men bra vallpass för hundarna samtidigt som vi gjorde lite nytta med att kolla av och räkna fåren.

I alla fall så åkte vi efter detta upp till Almunge då jag fått nys om att det var en valltävling för kroppsvallande hundraser.

Med risk för att bli halshuggen…… Men det tar jag….

Vilket skämt!!

Det var en Cup för andra typer av vallhundar som inte är BCs….

De hade på förmiddagen,  haft 2 st alternativa kvalificeringstävlingar, efter eget val. Kopierat nedan från Kroppsvallarnas hemsida hur reglerna var…

Kvalificeringstävlingarna var antingen Herding started course A eller lilla VP-banan, där de fem först placerade i respektive kvalificeringstävling går vidare till finalen.

Kvalificeringstävling 1 – Lilla VP

Gruppen består av 5 får.
Momenten består av hämtning 50 m, fösning 50m genom grind, drivning 50+50 m med grindpassage,
fålla. Max poäng 100. 

Kvalificeringstävling 2 – Herding started, course A

Gruppen består av 5 får.
Regler och banskiss hittar du här.Max poäng 100. 

Cupfinal

Genomförs med en grupp om 3 får.
Momenten består av
– Lydnad kring fålla (liten)
– Fålla ut
– Drivning genom koner
– Fösning genom grind
– Y-tratt
– Fålla in i stor fålla
Vid lika poäng är bedömningen av hundens djurhantering utslagsgivande.

Tänkte att detta skulle bli spännande, då man ju ändå har åsikter om detta, men eftersom jag aldrig sett det på riktigt så kan ju dessa åsikter vara fel….

Ack så fel jag hade…. Tyvärr…. Önskar jag kunde sagt något annat, men det kan jag verkligen inte….

Vi kom lagom till finalerna skulle börja och fick se totalt 10 hundar som kvalat. Det var några kelpisar (AK), Old englisch sheepdog, cattle dog, någon långhårig oidentifierbar ras som jag inte kommer ihåg vad den heter som vi fick se….

Hundar som inte visade intresse för fåren, som gick in och sprängde flocken (det var flera som gjorde det), riktiga förarmissar att det i många fall var föraren som typ vallade de snälla tacklammen (födda iår). Fåren var otroligt snälla måste jag säga… En förare ville inte skicka ut sin hund på ett ca 10-15 meters hämt när fåren började dra iväg så de sprang iväg långt så att en av funkishundarna (Alla BCs) fick hämta in dem igen….. Och då sa en utav publiken ”ja det var ju bra, så att han inte börjar jaga..” Hallååå!!!! Vallar denna hund då? ehhh…. nej det kan jag inte påstå…

Det roliga var att banan om än i väldigt litet format som de hittat på var ganska rolig, innehöll bland annat att de skulle gå slalom mellan några koner där det var bollar på och det var poängavdrag ifall bollarna åkte ner. De hade en tratt ( sen var fåren MKT snälla) och en grind de skulle igenom.

Och…. vad var det för hundar som ställde ut fåren i en fålla som de fick börja i och hämta in fåren ifall det sket sig totalt? Joooo…. Hör och häpna…Det var border collisar som gjorde detta….

Jag säger inte att man inte ska valla med andra raser, gör det ifall man nu vill, men kalla det inte vallning om man har det på denna nivå som detta var på…och om man nu vill göra detta… Kanske kan vara bra att tända hunden och träna lite mer innan man tävlar…. ungefär som att tävla Elitlydnad men bara tränat för Lydnadsklass 1….

Läs gärna även Sofies Blogg… http://solizz.wordpress.com/2011/08/14/kroppsvallarna-cup-2011/

 

Okej…. Efter kritik tas nu bilderna bort…

 

Nu ska jag och mina vallhundar sova lite….

Tjingeling!

/Lisa och hundkräk

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Vallcup för kroppsvallare

  1. Åsa skriver:

    Skäms på¨dig! Jämför inte Bc och kroppsvallare! Det går inte! Helt annorlunda i sin stil utav vallning! Vad ville du med att komma och titta och vara så jäkla negativ när du jämför allt med Bc. Skäms på dig! Lägga upp bilder på folk du inte känner. Har du fått tillstånd utav dem att göra det ller? Nä!! Skulle inte tro det! Skäms! Du gör klokt i att (som din vän tidigare gjort i hennes blogg) ta bort bilder och inlägg!

    • hundflocken skriver:

      BCs kan oxå vara kroppsvallare….
      Och nej jag har inte jämfört med alla BCs. Jag har även en WK och han är verkligen inte som en BC, inte alls så mkt stil, inte så mkt eye utan hör och häpna, mer kroppsvallare…. Men det räknas kanske inte av dig?
      Jag ville även åka upp och kolla för att se på detta på riktigt och få bilda mig en uppfattning, tyvärr hade jag visst rätt och det var ju synd…

      Ang lägga upp bilder… Det är jag som har tagit bilderna själv och eftersom det är innehavaren av bilderna som har rätt i att lägga upp vad de vill så får de stanna kvar.

      Vi kommer aldrig att tycka likadant,detta är min åsikt som jag står för och vågar prata om öppet, jag säger inte att jag inte tycker det är bra att ni håller på med det Ni gör, men det är ett fritt land med fria åsikter och mina åsikter är de ovan. Fortsätt med det ni gör, nu har jag sett detta och hoppas att ni kan få fram hundar i framtiden som kanske kan valla lite mer och bättre.

    • Sofie skriver:

      Om du kunde ngt om djurhantering så skulle du kanske förstå vad du utsätter vallobjekten=fåren för! En hundras, som i princip vallanlaget är bortavlat för, ägnar sig åt jakt. Det är det som utgör skillnaden. Fåren blir inte stressade av en hund med vallanlag som vet vad den håller på med, dvs arbete, oavsett ras, det är som det är frågan om. Inte att jämföra alla raser med BC.

  2. Åsa skriver:

    Ta genast bort detta inlägg! Du har inte fått tillstånd utav mig mfl att lägga ut bilder på din blogg!

  3. Åsa skriver:

    Nu är ”måttet rågat”. Jag har definitivt inte givet dig tillstånd att publicera bild på mig i din blogg! Ta genast bort!!! Du

  4. Siv Lundin skriver:

    Oavsett vem som tagit bilderna med vems kamera så är det inte tillåtet att lägga ut bilder på personer utan deras tillstånd! Det är faktiskt straffbart! Kanske du skulle ta reda på vad det är för regler som gäller innan du lägger ut bilder på folk!!!

  5. Åsa igen skriver:

    Nää där har du fel! Visst att du tagit bilderna! Men när det gäller personer, måste du få tillstånd att lägga upp bilderna på FB och internet över huvudtaget! Jag kommer förmodligen inte att kunna få dig att ändra dig på denna punkt! Jag undrar bara vad du vill med detta? Fy f..n för sådana som du som snackar så¨mkt….

  6. Siv Lundin skriver:

    Eftersom det är olagligt så kan vi anmäla! Det är många personer som är utlagda på nätet utan tillstånd!

  7. Siv Lundin skriver:

    Det är inte kritik det är frågan om, utan vad som är lagligt! Tänk dig för i fortsättningen!

  8. Åsa skriver:

    Bra gjort med att ta bort bilderna som du ej fått tillstånd att publicera! Hoppas du tänker dig för nästa gång…

    • hundflocken skriver:

      Ja, sorry, jag var tvungen att kolla på nätet och jag hade visst fel i detta fall och det ber jag om ursäkt för, däremot så står jag ändå för det jag skriver ovan.
      Måste säga att jag gillade ändå formatet på den banan med slalomet som var ett roligt inslag.

  9. Åsa skriver:

    Bra där!

  10. hundflocken skriver:

    Nu tänkte jag inte göra det, men en sak som jag fundera på är att om jag skulle ex ”sudda” ut personer på bilden så att man inte kan se vem det är borde ju då gälla att man skyddar denne person?

    Det är sällan jag lägger upp sådana här inlägg och jag är beredd med kritik, vi är ett fritt land med fria åsikter och tankar (och tur är väl det), och ja, ska jag vara helt ärlig så trodde jag som sagt att det var som jag skrev ovan, men man lär sig ngt nytt varje dag….

  11. alexhundar skriver:

    Tycker det var synd att inte jag kunde vara där och se hur det hela var upplagt men förstår av Lisa att det var roliga banor iaf! Sen om det stämmer som Lisa skrivit så måste jag hålla med henne. Vallning handlar inte om att hunden ska jaga och spränga får. Det handlar om att visa respekt för fåren att allt ska gå lugnt och sansat till OAVSETT om det är en bc eller en annan ras.

    Sen om en hund är så pass otänd att den inte vallar är väl bara postitivt om det är så att de hundar som är intresserade av får bara springer runt och jagar fåren.

    Jag tycker att det är jätteroligt att alla är aktiva med sina hundar oavsett ras. Jag har sjävl sett en video om kroppsvallare (annan ras en bc) på typ youtube eller så och tyckte den var duktig på att jobba med djuren på det sätt som den gör det på. Men då handlade det inte alls om att jaga utan gå lugnt och sansat på avstånd bakom fåren även om den inte hade den vallstil jag är van vid.

    Ska väl kanske lägga till att det finns bc som jagar får oxå, men när mans en börjar tävla ska hunden hållas under kontroll, för fårens skull.

  12. Sara skriver:

    Bra skrivet Alex! Hund som hund, vallning handlar fortfarande om samma sak. Håller med Lisa i det hon skrivet och kanske är det är precis det hon menar också, det är aldrig ok att ”valla” på djurens bekostnad, djuren kommer alltid i första hand.

    Sen kan man ju diskutera ”vad betyder egentligen ordet vallning” men det blir ju bara kalabalik pg. Olika åsikter.

  13. Sofie m Lizz skriver:

    Visst ska alla som har  vallhundraser valla om dom vill men då vill man se djurkänsla, kocentration och att hundarna taggar igång på fåren! Många vallraser, alla utom en (bc) blir ju inte reggade utan VP vilket betyder att man avlar på vallegenskaper medans man med andra vallraser avlar på bl.a. Utseende, brukset, Agility mm. 
    Så alla med aussie, Australien kelpie, berded collie pröva att valla men tänd dom så fåren inte blir jagade utan vallade på tävling/träning. Och ha grundlydnad på hundarna så det inte blir rusningar, bett mm!!!
    You Go Lisa 🙂

  14. Maja Fredriksson skriver:

    Jag tycker aboslut att det är VIKTIGT med människor som vågar säga vad de upplever och tycker, på så sätt kan man föra diskussioner och lära av varandra. Dessvärre är det alltid svårt att få fram vad man menar genom skrift (internet), så tycärr blir det lätt missuppfattningar. Det kommer även ALLTID att finnas folk som tar det personligt och att man menar just deras hund.

    Har dock läst en del bra inlägg som att oavsett ras måste hunden ha djurkänsla och koncentration. Detta kan sedan se ut på lite olika sätt. Men något som jag tror många glömmer är att vi vallar, framförallt under tävling, på djurens (får, nöt, ankor…) bekostnad. Det är flyktdjur som lätt blir stressade!

    Jag har sett hundar av olika raser valla, både under AKC, ASCA, VP, IK1-2, SM med mera och som Alex skriver så finns det hundar inom alla raser som jagar och inte visar några fina vallinstikter. Tyvärr tror jag alltid att det kommer finnas folk som tar ut dessa hundar på tävling och då är det extra viktigt vad vi har för domare.

    Inte skulle jag låta någon hund över huvudtaget, oavsett ras, jaga och bita mina får!!

    Vidare hoppas jag att dessa cuper och tävlingar (icke VP och IK) trots hård kritik kommer locka duktiga kroppsvallare för att på så sätt höja ribban och visa folk hur det kan se ut! Jag tror att det kan få folk att ta hjälp och även höja domarens nivå och krav på ekipagen.

Kommentera

