Sista inlägget för detta år!

Jahapp…. Kan väl inte direkt påstå att jag varit flitig på att uppa i bloggen detta år.

Detta år har varit väldigt blandat, upp och ner, mycket ner inte kanske hundmässigt så mycket utan mest med en massa annat som jag inte tänkte dra upp här… Hoppas i alla fall på att 2012 kan få bli lite bättre…..

Iår har jag knappt tävlat något alls med hundarna… men vi tar allt från början…. =)

I början av året åkte jag och Linda, en kompis på en riktig roadtrip. Först åkte vi ner till Linköping och Pennhipröntgade Bowie som ett kompliment till den klassiska SKK röntgen. Han fick ju på omröntgen B höfter men jag ville verkligen se hur det stod till. Mycket riktigt hade jag rätt att  han har närmre C höfter än A höfter, och det är bra att hålla koll på detta. Han har dock aldrig och då menar jag aldrig haft några som helst problem alls men jag är väl överbeskyddande som vill veta hur det står till med mina grabbar… =)

Dusty har i vanlig ordning gjort sig illa och har i omgångar gått med tratt, inge större saker men skärsår hit och dit, och annat smått och gott….. Han har för övrigt på ena frambenet som är är röntgat början till atros (mycket lindrigt) i bogled, armbåge och carpus. Upptäcktes när han bröt två tåben förra vintern…. Kan ju gissa att han ser likadan ut i andra frambenet också. Kan ju tilläggas att han när han blev SKK röntgad hade A höfter och ua på armbågarna så visst ska man inte vara så säker bara för att de är fria när de är unga…

Nog om röntgen och så nu… 2011 har gått och blivit vallningens år för oss… Vi startade året med att träna en del lydnad och agility och vi startade ett par gånger i agility. Madde och Dusty lekte runt lite på agilityplanen och Dusty hann även bli uppklassad till AG3. Ganska bra jobbat med tanke på att han är nedlagd som tävlingshund i agility och fått minimalt med agilityträning, men ibland kan han… =)

Bowie tränades lite mer intensivt under våren och har lärt sig grunderna. Startat ett par gånger men det tråkiga med honom är at han är en sån rivare, han skiter i hindrerna och kan helt sonika springa rakt in i hinderstöden…. Har kännts som om hoppteknik inte är något som skulle hjälpa och agilityn kändes nu trist…

Fick erbjudande om att få världens bästa sommarjobb och jag med ett annat glatt gäng vart nu herdar åt ett stort gäng tackor och lamm samt fjolårskalvar åt Stockholms största 4H gård. Jättekul och hundarna har under sommaren fått träna mycket praktiskt och flyttat får och kor höger och vänster och hämtat in förrymda djur. Vallning har det blivit gott om helt enkelt…

Vi han även med under en mycket regnig eftermiddag med att klara VP med Dusty så han numera kan titulera sog som GK VALLHD! Kul med tanke på hur mycket fel jag gjort med honom i vallningen…. Sen kommer han väl nog aldrig att bli en bra tävlingshund i vallningen, men har är desto bättre som arbetshund som så många även säger att han är…. Tur att Bowie finns då! Bowie har utvecklats jättemycket (och även jag) och vi har hunnit med att starta ett par IK1or under hösten. Det har inte resultatmässigt blivit så bra resultat men jag är nöjd ändå för att det är jag som står för de mesta av felen vi gör så vi tappar poäng, men någonstanns måste man börja…..

Utveklingsmässigt är jag supernöjd med hundarna i vallningen. Nästa år blir det mer tävlingssatsning för mig och Bowie i IK1, kanske Dusty (tveksamt men vi får se), samt tänkte även försöka mig på att kasnke klara av att ta VP på nöt på båda grabbarna, eller i alla fall Dusty. Bowie är väl egentligen lite för mjuk och vek, men vi får se hur det artar sig när vi kan träna på nöt igen…

Under hösten har jag och en kompis även blivit fårägare åt 4 härligt fina får. Bra med egna så man kan träna och kul att pyssla med dem. Det som varit bra är att det inte varit så jobbig höst så det har verkligen gått att valla ända fram till nu.

I omgångar har jag velat börja träna lite agility igen och har för ett tag sen testat att köra det med Bowie och det känns som om han har växt lite med det, men vi får se….

Det jag vet inför 2012 att det nu bara är Jag och Grabbarna grus, ibland blir livet inte alls som man tänkt sig…. =(

Men vi kämpar vidare mot nya mål, nästa år får vi se vad vi har att erbjuda! Vad jag vet… vallning kommer det att bli, sen får vi se när jag äntligen kan bestämma mig, lydnad eller agility…. känns inte som om jag kommer hinna med båda…..

 

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!

/Kram Lisa och hundar 

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

