Peter Nilsson kurs!

Efter lite galen vecka med snabb Skåneresa för att hjälpa Alex att flytta upp sina saker till Stockholm och bara det var ett äventyr i sig hade jag jobbat natt hela helgen och så i tisdags skulle jag vara helgledig.

Hade blvit erbjuden en kursdag för Peter då det fanns en plats ledig och eftersom jag var heldledig hakade vi på! =) Eftersom han är sjukt svår att få kursdagar för kan man ju inte missa chansen!

 

Sagt som gjort…. Kl. 05,05 ringde klockan på…. Jag kom upp till ca 05,15….. Iväg till Skinnskatteberg! =)

Härligt väder, inte alls för kallt och klart väder gjorde ju inte dagen sämre. Mina grabbar fastande tyvärr inte på bild denna dag. MEN! Vilkenn fantastisk kursdag!!! Är SÅÅÅÅ nöjd!

Jag har tidigare inte velat ”lägga ut” pengar på Dusty för att vi haft så mycket problem och har kännt att jag har en ganska bra plan för honom hur jag vill arbeta med honom och att kursa inte är något som kommer att hjälpa eftersom jag kommer få ungefär de tips jag redan vet…. Och dessutom så vill jag ju koncentrera mig på Bowie.

Nu hade jag dock bestämt mig för att jag skulle varva båda grabbarna för att få lite tips om båda med fortsatt träning. Och det var det bästa som jag kunde göra!!

Peter hade en bra idé med Dusty och sa att han var en kraftfull och härlig hund som kan ha fina rörelser men att han har lite fel attityd (no shit…). I alla fall har vi nun fått bra verktyg att arbeta med för att få till det och han hade ett mycket pedagogiskt och bra sätt att lära ut på och går till botten med problemen så man börjar grunda om. Han sa att om jag tränar hårt kan jag få till mycket av Dustys beteenden att bli bättre inom 4 månader! (Det har ju bara tagit ett år (suck) nu att få till attityden bättre och detta är något som vi kommer arbeta vidare på nu stenhårt med honom). När detta är löst kommer många av våra andra promblem att bli mycket bättre! Så Dusty och jag kämpar på men det känns riktigt bra!!!

Bowie har vi även lite samma övningar att arbeta med, men där kommer det väl att gå lite fortare frammåt. Och det roliga var att Peter sa att med de problem vi har som jag påpeka kommer vi med denna träning att lösa så det blir bättre med allt och han sa (jag hade inte ens nämt detta) att har hunden problem med det vi har problem med ( att Bowie går fram i flankerna) så blir det problem i fålla/tratt, vilket vi har… =)

Peter har även lite annat tänk än vad jag är van vid men mycket bra och tänkvärt och jag var såå glad att jag fick möjlighet att gå kurs för honom!

Nu har vi fått ganska mycket nytt att arbeta med och nu blir det ”tråkvallning” ett bra tag för att fortsätta med grundträningen och få till den så att vi kan bli bra och komma ut och förhoppningsvis lyckas på tävlingarna i sommar!

Och då kasnke jag kommer ha två tävlingshundar i vallning?? =) Vem vet?

 

/Lisa och hundar

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

