VP NÖT Örbyhus

Japps!

Idag bar det iväg tidigt tidigt med grabbarna grus för att plocka upp Sofie och hundar för att åka och köra VP Nöt med bägge!

Sjuuukt nervös kan jag lova…. spyfärdig…. Tror att det har dels att jag aldrig ens varit på en nöttävling och det enda jag sett tävlingsmässigt på nöt är på Youtube en NN1a. Sen är det alltid lite pirrigt…. =)

Bowie som var först ut gick fint för att vara han. Han är inte en nöthund egentligen, lite för mjuk, lite för lite kroppsvallare och mer eyedog och lite för vek för stora nötter…. Men runt kom vi även om det vart lite avdrag här och där, 71 poäng skrapa vi ihop och han blev godkänd. =)

Så nu är han godkänd vallhund på både får och nöt. Han ska starta Nn1 nästa vecka så det ska bli intressant!! =)

Dusty var det sen på tur. För det första så var han väldigt tight i hämtet, han brukar först gå in tight på linjen för att sedan springa ut i en båge, alltså som ett päron. Nu gjorde han inte det och han kände inte av djuren alls som var mkt mer lättflyttade än våra djur så han var het, flankade för mycket så fick ryta på honom, blev inte alls finvallning här och var riktigt förbannad på honom ganska många gånger… Vid fållan så blev det en del snurrar och där bröt domaren  efter en stund. Nu blir det nya tag men är lite irriterande eftersom han brukar vara mycket bättre än så här…. Men det är väl nerver som spelar in på mig som jag förmedlar, men men…..

Häromdagen var jag nöjd över att min nöthund (Dusty) var bättre än fårhunden (Bowie) på fåren och idag var det tvärt om skulle man kunna säga. Jag var mer orolig för att Bowie inte skulle klara VPt än tvärtom men chii där fick jag…..

 

Sjuukt nöjd med Bowies insats i alla fall!! =) Efteråt åkte vi och kollade på VP får som hölls direkt efter vårt VP och fick se fina Majken göra en fin runda och bli godkänd vallhund!

Sofie och jag åkte därefter förbi Bromma Zoo på vägen och köpte lite hundben och käkade lite och åkte därefter ut till Kräppla där våra sommardjur nu kommit ut på bete. Våra nya kalvar som ska vallas in och tackor med lamm samt några tackor utan lamm för att kika på de söta lammen. Detta år fick vi 15 tackor och 5 tackor med 7 lamm. Skönt med lite mindre  djur( förra året hade vi 60 tackor och lamm) och det gör att betet räcker lite längre. Det bästa är att våra gamla sommardjur är på annat bete så vi har ändå möjlighet att åka och valla även på dem så denna sommar kommer att bli ett kanonår spår jag på!! =)

 

/Lisa och hundar

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

