Agility och premiär i NN1!!

Mmm… inser att jag verkligen inte prioriterar bloggen…. Finns ju så mkt annat att göra… =)

Vi har i alla fall hunnit med att efter VPt vallträna en hel del och varit och tävlat på SSBK. Var även funkis. Schysst att trävla hundarna i agility när man inte tränat… Kanske inte.

Bowie var taggad som tusen och han tyvstartade och det var lite high chapparal och självklart disk, men nu är han inte anmäld till fler tävlingar och det blir till att grunda en del innan vi går ut igen… Han är dock så jäkla rolig at köra!! =)

Dusty körde endast hopploppet eftersom han är uppflyttad i agilityn och det endast var klass 1+2 . Satt och käka lunch och visste inte att vi låg före i schemat och så säger någon att banvandringen nästan var slut…. Sprang ner till planen och missa precis banvandringen… Rutinerat… nej…. En tjej försökte förklara hur banan gick men fick som tur va springa ut och kolla av banan ett varv… Hade ju självklart även startnummer 1….

Ut med Dusty och bara att köra…. Det roliga var att han var på och han var snabb och vi kom runt nollade!!! =) Hahaha!! Helt sjukt! Vi kom på en 5 plats totalt och det var tyvärr för få starter för att vi skule få pinne men jag kan lungt säga att jag var grymt glad att vi klara oss runt banan….. =) Där inser man vad lite rutin i tävlingssammanhang ändå kan göra och när man litar på hunden att den gör sitt jobb (ja dusty gör ju det ibland) kan det gå bra!!

Vi har ju även för några dagar sedan för första gången startat NN1! Jag Danne och Lena åkte iväg och campade i husbil, väldans mysigt! Torsdagen var en varm dag med nästan ingen bris alls. Bowie som jag starta med först började fint, men han tog verkligen helt slut och hade det riktigt jobbigt i slutet men som den duktiga underbara hund han är så kämpade han vidare med min hjälp och vi klarade banan och fick ihop så mkt poäng att det räckte till ett 2:a pris. Domarkommentar blev då; ”Ngt svagt tryck, bra förarstöd”. Bowie är ju ändå min hund som jag satsar på för får, inte nöt just eftersom han egentligen är lite för mjuk för nötvallning….

Dusty då…. med tanke på att jag hade färskt i minnet hur han betedde sig på VP nöt, att han tryckte på djuren för mycket och inte kände av alls hade jag en plan…. Planen var att har han fel attityd så bryter jag…. Utgången var en aningens taight. Men sedan la han sig och ville först inte lyssna på att ta mina kommandon (låg kvar) och fick sedan igång djuren men ville inte alls lyssna på mina kommandon, även om han var lite lugnare och bättre än vad han var tidigare. Tyvärr tappa han ett djur (bakom sig) och nötterna delade upp sig lite och då ville han återigen inte ta mina kommandon ordentligt och valde då att bryta honom. Det var ändå frestande att fortsätta, men nu var jag duktig och häll mig till planen som jag bestämt! Min tanke var att han inte ska kunna bete sig hur som helst på tävling och detta vart konsekvensen av det. Klapp på axel av mig själv…. =)… Men dålig Dusty….. hem och träna mer skulle man kunna säga….

Däremot var Lava och Lucifer och Bowie duktiga och kom runt med 2:a pris. =)

Dag 2 var Dusty reserv men valde att inte starta honom även fast jag fick möjlighet. Min tanke var att jag troligen inte kunde få till det bättre utan träning är det som behövs för att lyckas.. Dessutom är det skönt att endast  kunna fokusera på en hund och de är lite olika att köra….

Bowie hade jag en annan plan med idag och det var att vi skulle se till att hålla djuren i mer rörelse och det lyckades vi med!! Så bra att vi tom knep ett 1:a pris!! I nöttävlingarna har de även poäng som heter helhet med 10 som maxpoäng. denna gång fick vi 9 poäng så det var kaonkul!! Domarkommentar blev: ”Lugn harmonisk vallning”. =) Min fina hund! Fy fasiken vad glad jag var öven honom! Stolt!!! =)

Nuarbetar vi vidare mot nya mål!!

 

 

/Lisa och hundar

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

