Valltävlingsåret…. =)

Ja… ag uppdaterar inte ofta här… det händer mycket hela tiden. Kan inte påstå att jag är så flitig att skriva här…. Inte så inspirerad eller så, undrar om det verkligen är någon som är intresserad av lilla mig och mina hundkräk?

Jaja… I vilket fall som helst.. =)

Valltävlingsåret började med att jag starta VP med båda mina hundar. Dusty kändes som om han skulle klara VPt bra, men var lite mer osäker på Bowie eftersom han är lite mjukare och inte nöthund. …

ACK så fel jag hade… Bowie var först ut och han klara VPt, lite svag men vi klara det i alla fall. Dusty skulle starta sen men han tryckte på nötterna mycket mer än vad som behövdes (våra nöt vi tränar på behöver de göra det, men inte dessa tävlingsdjur) så det blev inte bra poäng och han tryckte på för mycket i fållan så vi klara oss inte…

Veckorna därpå startade vi NN1… Dusty fick starta en gång, men efter lite krångel i hämtet valde vi att bryta och stryka oss. Han har sedan resten av sommaren i olika omgångar varit skadad tyvärr, med hälta och ont i båda carpus. Har även konstaterat att han mer än en gång funkat kanon som gårdshund….

Bowie har ju tävlat på ganska mycket denna sommar, vi har lyckats få 1:a pris i NN1 och vi har även testat att starta i NN2…. Vi märkte där att Bowie är lite för mjuk för att vara nöthund och ett problem som vi har på nöttävlingarna är att han går in och börjar eya nötterna, vilket han inte gör alls hemmadjuren. Eftersom nöt inte flyttar sig för en hund som står och eyar dem blir det ju lite svårt… Detta är lite synd eftersom han på hemmadjuren som är tunga köttdjur… Jaja, vi funderar vidare på detta…

Bowie var inte heller egentligen tänkt att vara min nöthund, det var Dusty som skulle vara det… I vilket fall som helst så har vi tävlat ganska flitit detta år i IK1. Där har vi äntligen börjat få till det bra , lite mer jämnhet i poäng och hittat bra tävlingsrutiner. Fortfarande har vi en del att jobba med och marignalerna poängmässigt har inte varit på vår sida (=läs matte klantar sig….) men vilken skilland för mig rent teoretiskt hur mkt jag vet och  tänker på tävling… =) Hann även med att starta IK2 som prao. Målet var att ta oss runt banan och det gjorde vi… Poängen…. De kan vi glömma…

Även testat flera gånger att stå kvar vid stolpen på IK1 med lite blanade resultat och vi har en del grejjer att öva på vilket vi ska göra till vintern.. =)

 

På det stora hela så är jag nöjd med tävlingsåret, har lagt ner agilityn, tyvärr… Hinner inte med det med…. 😦

Nu statsar vi på nya tag till nästa år!

Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

